Marknader och Marble Mountain

Hoi An är som tidigare nämnt en liten mysig stad (typ ett asiatiskt Visby) med mängder av affärer, tempel och marknader. Dom är särskilt duktiga på att sy kläder här och man kan få allt från kostymer, klänningar och kimonos figursydda till ett väldigt lågt pris. Patrik nappade på detta och lät sy upp en kimono och kostym åt sig själv. Hade det inte varit för att jag (Markus) är orolig för att jag inte får ombord all packning på planet så hade jag också köpt en kostym.

Det är inte svårt att spendera pengar här i Hoi An. Överallt finns det små affärer som säljer allt man vill ha och lite till, och vietnameserna är väldigt duktiga försäljare. Vi spenderade onsdag och torsdag till att vandra runt i staden och slösa pengar.







Hoi An består av en ny stadsdel och en gammal där den gamla har sett i princip likadant ut i 200 år. Stora delar av staden finns med på UNESCOs världsarvslista. En populär byggnad är den Japnska bron som är belägen i den äldre delen av staden och självklart besökte vi den.



Rakt över gatan från vårat hotell ligger en liten restaurant som ägs utav världens gilligaste kvinna. Hon lagar världens godaste mat och vi har blivit lite av stammisar hos henne. Vi fick ett erbjudande om att vi kunde åka mopeder med henne och några av hennes släktingar till Marble Mountains för en relativt billig penning. Sex dollar är kanske inte det billagaste men vi hade inget emot att ge henne lite extra pengar då vi visste att ekonomin inte varit den bässta.

Idag (fredag) åkte vi iväg till Marble Moustains som är en grupp berg där dom bryter väldigt mycket marmor. Runt hela berget låg affärer som sålde massiva statyer i marmor. Vi började åter igen att klättra (vilket vi börjar bli väldigt vana vid) och på toppen möttes vi av en vacker syn. Mängder av tempel, grottor och utsiktsplatser med små trädgårdar var utspridda över topparna och utsikten var perfekt.











På väg hem stannade vi till vid China Beach som är en strand där man tror att Amerikanerna höll till och semestrade under kriget. Det var skönt med ett dopp efter bergsklättringen.



Ikväll har vi packat inför resan mot Hue imorgon och då är det slut på semestern. Jag tror att jag talar för oss alla tre när jag säger att jag verkligen kommer att sakna Hoi An. Det har varit kanon och jag kommer definitivt att åka hit igen. Och då kommer jag att åka ner med en tom ryggsäck.

Nästa gång ni läser något kommer det kanske vara ett inlägg om sjukhuset i Hue. Ha det bra tills dess.

Kram: Markus










Kommentarer
Postat av: susanne

hej! fy fan om man nu får säga det men vilken resa!!!! så vackert. Här är det inte lika vackert., grått och regnigt. Inte kul alls, mörkt hela tiden. ha det skönt och njut när ni kan. Massa med kramar från oss!

2009-11-14 @ 18:21:34
Postat av: Sabina

Hallå Mackan! Det verkar inte gå någon nöd på er. Här i Värmland regnar det och är grått. Tänker mkt på dig! Kram! Sabina

2009-11-15 @ 00:56:43
Postat av: janis

Ååååh vilka bilder!!! Vilka upplevelser!!!! D e svårt att förstå att när man tittar på bilderna (som skulle kunna va vykort, typ), så e ni där, mitt i det. Så mäktigt!!!

Va roligt att du ringde idag Markus, kul o höra din röst o att du mår bra igen.

Sköt om er nu alla o lycka till me nya praktiken,

Många kramar.

2009-11-15 @ 17:21:24
Postat av: jimmy f klädd

jasså bär det av till Hue nu, ja personligen tycker jag inte så värst bra om den stan, bara en massa virr varr, ja tråkigt att ni inte kunde stanna längre i hoi an, men men, det går ju fler flyg i framtiden, själv längtar jag hem te thailand, blir dock i svedala hela 2 mån till, sen skiter jag i detta å drar, ska bli så jävla gött å slippa detta land igen. njut av tiden ni har kvar därnere,för snart är ni tillbaka i denna verklighet, med regn,snö,blåst,sura människor etc etc.



ha dä gött allihopa..........

2009-11-19 @ 16:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0