Hue College of medicine and pharmacy

Nu har molnen äntligen lättat över staden Hue och för första gången på en vecka har jag inte frusit tårna av mig när jag sovet. Jag har t.o.m. kunnat ha tofflor och shorts på mig ute. Vi har ännu inte haft tid till att utforska staden ännu, så jag tänkte ta tillfället i akt och skriva lite om vad vi håller på med på jobbet (för er som är intresserade).

Till skillnad från Siem Reap i Kambodja så jobbar vi inte på ett sjukhus utan på ett Universitet. Så den stora skillnaden är att man har massa elever runt omkring sig. Labben är väldigt välutrustade men mycket av arbetet skiljer sig från i Sverige. Ta en sådan enkel sak som venprovtagning. Istället för vaccutainers som vi använder oss av hemma så använder de sig av sprutor (likaså i Kambodja) som de drar ut blodet med. De fyller sedan olika rör med önskade tillsatser i.

Therese, Patrick och jag är utplacerade på tre olika ställen. Första veckan var Therese på microbiologen, Patrick på hematologen och jag på cytogenetik. Vi kommer sedan rotera under tre veckor så alla har fått se alla tre avldelningarna. Hematologen och microbiologen är inget främmande för oss, bortsätt från lite olika metoder och arbetssätt, men cytogenetik och karyotypering var i alla fall nytt för mig. Från blodet hämtar man ut lymfocyter som befinner sig i metafas och placerar dessa på ett glas. Man färgar sedan in kromosomerna med Giemsa och fotograferar kromosomerna. Förhoppningsvis kommer kromosomerna att ha separerat från varandra och tydliga band kommer att synas. Med Photoshop kan man seda klippa och klistra i bilden. Man räknar sedan kromosomerna och parar ihop dom med varandra och undersöker om det är några defekter på dom som t.ex. olika translokeringar.


Det är väldigt kul att få se nya saker men ibland känner man sig lite ivägen. Idag har jag enbart suttit framför datorn och arbetat med mina articklar vilket jag kan tycka är lite slöseri med tid. Imorgon ska jag ta tag i saken och kräva att få vara med på något. Samtidigt känner jag att jag inte bara kan klampa in och börja labba. Man har ju liksom inte en aning om hur dom arbetar. Språkbarriären gör ju heller inte saken bättre. Jag måste säga att jag saknar sjukhuset i Kambodja. Där fick man i alla fall jobba. Nåja, imorgon ska vi ha möte med våran läkare/handledare och vi får helt enkelt ta upp det med henne.

Vi hörs snart igen.

Kram/Markus


Kommentarer
Postat av: Sabina

Hallå Mackan! Tack för att du tog dig tid och ringde! Alltid lika kul att höra din röst! Kul att läsa om vad ni gör där nere. Här fortsätter det att regna! Kram

2009-11-26 @ 00:31:06
Postat av: Fredrik o Therese

Hej hej! Hade tappat bort din adress men fick den av mamma igår. Har varit varit roligt o läst om hur ni har d o fina bilder oxå! Du ser lite blek ut:),trodde du skulle va mer solbränd!!! Här hemma e allt bra. Tror jag ska börja på datakurs nu i dec. kan va skönt o komma igång me nåt.Ha d så bra nu så hörs vi. Kramar från Fredde o Therese

2009-12-01 @ 12:45:32
URL: http://kambodjaochvietnam.blogg.se/
Postat av: janis

hej vännen min!!!

Har inte varit inne o läst på ett tag, har varit mycket för mig både me jobb o på den privata fronten, men tar d när du e hemma igen. Försökte skriva sms t Therese mobil me d blev ej leverat. Kul o läsa hur ni jobbar, trots att j inte förstår så mycket. Saknar dig så mycket ska du veta!!!

Sköt om dig nu o hälsa dom andra. Många kramar.

2009-12-02 @ 20:29:27
Postat av: susanne

Hej gubben! Allt väl hoppas jag?Här är det fullt upp. Planerar för flytt och fast du troligtvis inte tycker samma sak ska det bli så kul när du kommer hem. Hopppas du fått mer att göra och inte bara datorn. Saknar dig massor. Du kommer lagom för att bära en kartong eller två. ha det gott och ta hand om dig.Massor med kram

2009-12-07 @ 18:02:13
Postat av: Zandra

Hallå jaaaaaaa!!! Det uppdateras förbannat dåligt här !! Jag hoppas att Ni alla har det bra?? Rapport tack !! ;O) kramar

2009-12-17 @ 23:04:19
URL: http://snulan.blogspot.com
Postat av: Anna Rathsman Aurén

Hej på er alla 3! För ni reser väl fortfarande ihop? Det har varit jättekul att läsa om era öden och vedermödor, vilka erfarenheter för livet ni skaffar er! Hoppas ni får en lugn och skön jul och så ses vi någon gång i januari, vid ett utvärderingstillfälle på Kau/Många jul och nyårshälsningar fr er huvudhandledare Anna

2009-12-21 @ 08:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0